top of page

De Keltische Druïden

Wijs

Of

Bloeddorstig

Terwijl wij druïden nu vooral zien als wijzen met een grote kennis van de natuur, wordt die positieve insteek tegengesproken door het beeld dat geschiedschrijvers uit de Oudheid van hen ophingen: Druïden zouden in de eerste plaats bloeddorstige wilden zijn.

Hoe zit het echt?

Werden mensen verbrand om de goden gunstig te stemmen

In het blad “Geschiedenis”, nummer 1, 2016 Zevende Jaargang www.g-geschiedenis.eu , heeft Saskia Kerscheaum een artikel over de Druïden geschreven.


Als je dat zo leest, krijg je er een andere kijk op. Of hij slechter is geworden? Ik dacht het niet.


Gruwelijke vondst in Manching: 56 afgehakte hoofden


Zelf heb ik de DVD “Druids”met Christophe Lambert in de hoofd rol. Het is een geweldige film, die soms vaak doet denken aan de Galliërs, zeg maar de strip Astrid. Althans, ze hebben heel goed gekeken naar die strip.


Dus ik wist er al wel iets van af. Ik had tenslotte die DVD. Maar of deze DVD de waarheid verteld, is een tweede.


De macht van de druïden als priesters, genezers, zieners en rechtsgeleerden


Maar buiten dat gegeven, blijf het gewoon iets buiten gewoons. De Druïden. Maar ja, ik ben nu eenmaal dol op dit soort films. Of het nu echt is gebeurd of dat het fantasie is, wat maak mij dat uit. En wast het blad Geschiedenis betreft, het blijf een goed blad, zo steek je er altijd wel iets er van op. Dus ik zou zeggen, als je de kans krijg en je heb interesse, kopen dan zou ik zeggen.


De Romeinen richten een bloedbad aan op het heilige eiland Mona


Comments


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Er zijn nog geen tags.
bottom of page